Przydatne linki:
Strona główna Foodprint.eu
Foodprint eu

alt

Partnerstwa FOODPRINT.EU

FOODPRINT -  w tym słowie nie ma błędu, bo nie chodzi tu o angielskie słowo „footprint”, czyli o ślad stopy, lecz o ślad kulinarny w europejskiej kulturze (food = pożywienie, jedzenie, żywność). Foodprint jest hasłem projektu realizowanego w ramach unijnego programu „Uczenie się przez cale życie” Projekty Partnerskie Grundtviga w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi z Hiszpanii (koordynator główny projektu), Portugalii, Polski, Estonii, Grecji, Rumunii, Belgii, Finlandii i Turcji. Przez dwa lata partnerstwo pracować będzie nie tylko nad tym, co w europejskiej kulturze kulinarnej jest wspólne, a czym się różnimy, ale też nad tym, jakie były i są powiązania między pożywieniem, tradycją, folklorem, środowiskiem, przyrodą i kulturą rolną.
Efektem partnerstwa będzie platforma internetowa, słownik specyficznych pojęć związanych z tematyką projektu w językach wszystkich partnerów, baza danych typowych i tradycyjnych receptur z kraju każdego partnera, ludowych przysłów i piosenek związanych z tradycjami kulinarnymi, wystawa zdjęć z warsztatów i seminariów oraz mini dokument filmowy o najciekawszych wydarzeniach zrealizowanych w ramach projektu.


Partnerstwo dziewięciu organizacji jest niezwykle różnorodne, tak jak różnorodna jest kultura, tradycja,  zwyczaje i kulinaria Europy. Partnerów łączy wspólny cel: działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Hiszpania - Partner I: EPAPU de Teixeiro jest szkołą, która prowadzi zajęcia (podstawowe przedmioty, komputer i język angielski) w więzieniu A Coruña. Jej uczniami są więźniowie (250 osób rocznie) w wieku od 18 do 70 lat. Szkoła jest głównym koordynatorem projektu, jest również odpowiedzialna za założenie i prowadzenie strony internetowej projektu oraz za realizację ostatniego spotkania i jarmarku foodprint, na który złożą się m.in. tradycyjne potrawy i przysmaki z krajów partnerów projektu.  Szkoła zajmuje się również promocją ekologicznych produktów, założyła małą szklarnię, w której więźniowie uprawiają warzywa metodami ekologicznymi.

Belgia - Partner II: Die Raupe VoG pozarządowa organizacja pożytku publicznego w Eupen prowadzi edukację ekologiczną, zajmuje się promocją rolnictwa ekologicznego, prowadzi sprzedaż produktów ekologicznych w mobilnym sklepie (odpowiednio przystosowana przyczepa) i przede wszystkim od wielu lat promuje i wdraża rozwiązania energii odnawialnej w Belgii. Jest jednym z inicjatorów tzw. kooperatyw energetycznych – czyli wspólnej inwestycji mieszkańców w zieloną energię (głównie budowa wiatraków i biogazowni), wspólnym z niej korzystaniem i dzieleniem się zyskami.

Finlandia - Partner III: MTK-Satakunta jest pozarządową organizacją zajmującą się rolnictwem i gospodarką leśną. Ma ponad 12 000 członków. Prowadzi edukację rolniczą i ekologiczną, organizuje kursy, wydarzenia, spotkania itp. Promuje zrównoważony styl życia, produkty rolnictwa ekologicznego, lokalne przetwórstwo, lokalny tradycyjny produkt.

Portugalia - Partner IV: Arte-Via Cooperative z Lousã w regionie Coimbra jest pozarządową organizacją zajmującą się promowaniem i zachowaniem lokalnego dziedzictwa kulturowego, lokalnych tradycji, zwyczajów i kulinariów. Jednym z ważnych celów działania jest opieka nad osobami starszymi oraz oferta aktywnych zajęć (nauka języków obcych, yoga, zajęcia sportowe, malarstwo, muzyka, warsztaty tematyczne itp.). Organizacja działa na zasadzie wolontariatu, wszyscy jej członkowie – młodsi i starsi aktywnie uczestniczą w organizowanie seminariów i wydarzeń.

Turcja - Partner V:  Stowarzyszenie TROYES z Canakkale jest pozarządową organizacją działającą w obszarze edukacji kulturalnej i ekologicznej (min. zmiany klimatyczne, rolnictwo ekologiczne, lokalne przetwórstwo).  Organizacja działa na zasadzie wolontariatu – jej członkowie biorą aktywny udział w organizowaniu wydarzeń kulturalnych i ekologicznych; co dwa lata odbywa się z inicjatywy organizacji międzynarodowy festiwal kultury, w którym biorą udział artyści z całego świata.

Grecja - Partner VI: OIKIPA – pozarządowa organizacja ekologiczna w Patras założona w 1986 roku po katastrofie w Czernobylu. Jej głównym celem statutowym jest ochrona przyrody i środowiska oraz lobbowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju wśród elit politycznych regionu i kraju. Członkiem organizacji może zostać każdy, kto chce się aktywnie włączyć jej akcje i działania. Co roku w czerwcu organizowane jest wydarzenie ekologiczne Dzień Środowiska,  w którym biorą udział mieszkańcy miasta i regionu.

Rumunia - Partner VII: "Fiii Satului Vranesti” (Potomkowie wsi Vranesti) – to założone w 2009 roku w gminie Vranesti stowarzyszenie, które zajmuje się edukacją ekologiczną i podnoszeniem świadomości ekologicznej i obywatelskiej mieszkańców obszarów wiejskich. Członkami stowarzyszenia są przede wszystkim nauczyciele.

Estonia - Partner VIII: MTÜ Lääne-Viru Tourism jest największą w Estonii organizacją turystyczną, jej podstawowym zadaniem jest budowanie sieci współpracy, podnoszenie standardów ekologicznych w agroturystyce oraz promocja dziedzictwa kulturowego i kulinarnego Estonii. Organizacja prowadzi szkolenia i kursy.

I spotkanie Partnerstwa FOODPRINT.EU w Belgii
(wrzesień 2013 r.)

Belgia stoi zieloną energią – tu wszyscy o niej mówią, widać ją w niezliczonych wiatrakach i na polach obsianych wyrośniętą kukurydzą, brukselką, rzepakiem  – zielonym „węglem” dla licznych biogazowni. Jeszcze parę lat mówiło się tylko o „pasywnym” korzystaniu z energii odnawialnej – dziś Belgowie są właścicielami i obiektów i wytwarzanej w nich energii – to kooperatywy (czasami kilka gospodarstw rolnych) zarządzają i czerpią zyski z prądu, który produkują. W Belgii o ekologii już nie mówi się wiele, bo jest na obecna w życiu codziennym każdego mieszkańca tego kraju: począwszy od segregacji śmieci, poprzez pułki sklepowe, na których dominują produkty ekologiczne i lokalne, po zrównoważony styl życia - aktywność sportowa czy postawy odpowiedzialnego konsumenta. Na pierwszym spotkaniu partnerzy skupili się na omówieniu zasad realizacji projektu, wybrano logo oraz slogan: „Foodprint.eu – łączy kultury”. Partner belgijski zapoznał uczestników z regionem, jego specyfiką oraz kierunkami rozwoju. W ramach poznawania najlepszych praktyk zorganizował spotkania z ekspertami od energii odnawialnej i wizytę studyjną w farmie wiatraków (wraz z zwiedzaniem wnętrza wiatraka) i w świeżo oddanej do eksploatacji biogazowni.

Więcej informacji na stronie www.foodprint.eu

 


Drugie spotkanie Partnerów Projektu FOODPRINT.EU w Grecji

Grecja przywitała nas burzami i ulewnym deszczem – taka właśnie jest grecka zielona zima… zielona, bo na drzewach dojrzewają pomarańcze i właśnie zaczęły się oliwkowe żniwa.
Organizacja Ecological Mouvement of Patras (EMP) przygotowała seminarium pod tytułem „Wolontariat w pomocy żywnościowej dla najbiedniejszych” – w którym Partnerzy zaprezentowali pracę wielu instytucji i organizacji noszących pomoc najbiedniejszym w swoich krajach – co budzi ciągle zdumienie i zastanawia, jak to możliwe, że w krajach bogatej Wspólnoty Europejskiej tylu ludzi i tyle dzieci cierpi z powodu biedy i głodu.


Grecja jest jednym z państw, gdzie hasło „kryzys gospodarczy” – jest odpowiedzią na wszelkie problemy – choć z punktu widzenia turysty „kryzysu” nie widać ani w centrach handlowych, ani w hotelach, ani podczas zwiedzania niebywałego bogactwa zabytków.


Za to widać go na ulicach – żebrzący, zaczepiający, proszący, sprzedający kwiatki i gadżety są w każdym wieku – od dzieci po starców. Kryzys widać w przewalających się na ulicach tonach śmieci, w zarzuconych i nieukończonych budowach, w nastroju „nie warto, nie chce mi się”. Tym bardziej cenne są zatem inicjatywy i praca ludzi zrzeszonych w takich stowarzyszeniach non-profit jak EMP, którym ciągle się coś chce, którzy edukują, pomagają, inspirują i organizują najróżniejsze akcje – sprzątanie i segregacja śmieci, zbiórka ubrań i żywności dla ubogich, ochrona przyrody i środowiska, czy chociażby walka o każdy skrawek zieleni w mieście….


Greccy partnerzy pokazali nam Grecję ludzi aktywnych, otwartych, nie czekających na „mannę z nieba” – ludzi pracujących, śpiewających i tańczących. Śpiew i taniec - to motor i filozofia ich życia – to jakby katharsis ich dnia powszedniego. I tak, jak nie da się zrozumieć Greków, nie zobaczywszy ich tańca, w którym każdy w nich na swój własny sposób opowiada historię o życiu i miłości, tak nie można w pełni pojąć tej kolebki europejskiej cywilizacji, gdzie sformułowane zostały takie pojęcia jak sprawiedliwość, demokracja, etyka, logika - jeśli nie postawi się nogi na kamieniach Akropolu, które leżą w tym samym miejscu od 2500 lat i nie obejmie się własnym okiem harmonii majestatycznych budowli antycznych.

Więcej o spotkaniu w Grecji, o partnerach i efektach ich współpracy znaleźć można na blogu Partnerstwa: foodprinteu.blogspot.com.

III spotkanie Foodprint.eu w Rumunii

W relacji Duśki Markowskiej-Resich

Cesarz Rudolf II pochodził ze starożytnego rodu Habsburgów, władców połowy Europy, a od połowy XVI wieku prawie połowy świata. Jednak polityka nigdy go nie pociągała i nie była jego mocną stroną.
W zaciszu swoich apartamentów praskiego zamku poświęcał się rozważaniom o tajemnicach
wszechświata i o naturze przyrody.
Włoski malarz, Giuseppe Arcimboldo, namalował portret Jego Cesarskiej Mości przedstawiając go jako Wertumnusa, rzymskiego boga przemian, dojrzewania
i pór roku.
Ten właśnie portret stał się ikoną europejskiego projektu „Foodprint.eu”, który zajmuje odwiecznymi relacjami pomiędzy jedzeniem, tradycjami, wierzeniami, folklorem i literaturą.
„Foodprint.eu – connecting cultures”, został powołany do życia we wrześniu 2012 roku.
Przy wspólnym stole, który raz staje się stołem konferencyjnym, raz stołem degustacji
potraw lokalnych, a raz stołem dyskusji zasiadają przedstawiciele dziewięciu państw europejskich.
Rumunia była gospodarzem III międzynarodowego spotkania, które odbyło się w kwietniu br. w Pitesti-Vranesti w regionie Arges, położonym na południowych zboczach Karpat.
W Bukareszcie padał deszcz, w Pitesti świeciło słońce, a w Karpatach towarzyszyły naszej,
europejskiej grupie ciężkie mgły.
Przez trzy dni podróżowaliśmy po Rumuni. Na podzamczu Bran Castel, zamku słynnego
Drakuli, kosztowaliśmy wyborne kiełbaski i owcze sery; w Brasow jedliśmy wspaniały, lokalny lunch, a w skansenie Golesti mieliśmy unikalną możliwość degustowania najlepszych lokalnych potraw i win.
Ale „Foodprint” to nie tylko podróże i degustacje. To także dyskusje o przekazywaniu tradycji z pokolenia na pokolenie, edukacyjnych projektach zdrowego odżywiania dzieci i wpływie zmian klimatycznych na kondycję europejskiego rolnictwa.
Na spotkaniu w Rumunii ten ostatni temat podjął i zaprezentował prof. Murat Turkes, turecki
klimatolog.

 

Finlandia i Estonia – lasy, lasy, lasy…..
IV spotkanie Partnerstwa FOODPRINT.EU – czerwiec-lipiec 2013 r.


80 proc kraju pokrytego lasem i w dodatku można z tego dobrze żyć … jest o czym pomarzyć.
Wprawdzie Finowie siedzą na elektrowniach atomowych (mają ich pięć), ale tylko niektórzy z nich uważają, że tak być powinno. Młode pokolenie widzi przyszłość w zielonej energii… a biomasy tu na setki lat.
Przez Estonie można przejść nie wychodząc z lasu, a po drodze nakarmią i przenocują świetnie zorganizowanie gospodarstwa agroturystyczne, a w każdym sauna ….

Finlandia i Estonia przywitały partnerstwo Foodprint w lecie, ale pogoda była skandynawska, zieleń soczysta i woda w jeziorach zimna.
Jak pogodzić 100 000 jezior i bogatą przyrodę z uprawami rolniczymi? Na to pytanie – na które inne kraje Europy do dzisiaj szukają odpowiedzi – Finowie mają prostą radę – rolnictwo i rozwój muszą być zrównoważone. Produkty tradycyjne, lokalne przetwórstwo i kupowanie produktów – „zrobione w Finlandii” - to podstawowe zasady lokalnego rozwoju. Nie ma tu certyfikowanego rolnictwa ekologicznego, ale jest rolnictwo respektujące środowisko, przyrodę i zdrowie człowieka. Eksperci fińscy zaprezentowali na seminarium zasady, jakimi kierują się rolnicy w tym kraju i omówili krajowe programy ochrony wód gruntowych i jezior, bo wszystkie pola kończą się na brzegu jakiegoś jeziora. Finowie uważają swoje rolnictwo za jedno z najbardziej zrównoważonych, a jednocześnie dających najwyższej jakości produkt żywnościowy w Europie. Finowie są serdeczni, ale rzeczowi; nie wpadają w zachwyt nad gośćmi, ale też nie próbują ukrywać swoich problemów, są dumni z tego, jak zorganizowali swój kraj, ale mówią, że wymaga to ciągłej pracy każdego. Pracują dużo i solidnie, są zdyscyplinowani również w aktywności fizycznej: biegają, wędrują, jeżdżą na rowerach, pływają i siedzą w saunie – saunę stawia się pierwszą, jeszcze przed zbudowaniem domu.
Estonia zaprezentowała swój potencjał turystyczny: tradycyjne potrawy, tradycyjne rzemiosło, tradycyjne zwyczaje i obyczaje, ludową muzykę i ludowe stroje. Turysta otrzymuje pakiet atrakcji – przyrodniczo, krajoznawczo, kulturowych – perfekcyjnie dopracowanych i odpowiednio wycenionych.
A organizują i zarządzają wszystkim kobiety – bo mężczyźni wolą pracować w Skandynawii, głównie w Finlandii. Jak się okazuje, do rozwoju gospodarczego tego kraju potrzebne są trzy podstawowe rzeczy: gościnność, umiejętność wykorzystania potencjału lokalnego (tradycji, przyrody, dziedzictwa historycznego, kulturowego i kulinarnego) i znajomość języka angielskiego. Dla Estonii rozwój oznacza tworzenie lokalnych miejsc pracy, budowanie sieci współpracy i ustawiczne podnoszenie kompetencji, umiejętności i standardów ekologicznych.

 

V spotkanie Partnerstwa Foodprint.eu w Polsce 

         
Tematem przewodnim spotkania była różnorodność tradycji, zwyczajów i kultur, która łączy pokolenia i kraje - zaproponowaliśmy tradycje wokół ziemniaków (jako że Polska jest  drugim producentem ziemniaków w Europie) i tradycje wokół ziół, bo od wieków były one na polskim stole.


Zaprosiliśmy naszych gości na wykopki organizowane corocznie w skansenie w Ciechanowcu – niestety pogoda przeszkodziła w pieczeniu ziemniaków w ognisku, ale mogli posmakować placków ziemniaczanych prosto z patelni i kurpiowskiego piwa kozicowego. Zwiedzili ogród ziołowy księdza Krzysztofa Kluka i Muzeum Pisanki, gdzie obejrzeć można  sztukę zdobienia wielkanocnych jajek z całego świata.  
Warsztaty zielarskie przygotował Mirosław Angielczyk – założyciel niezwykłego Podlaskiego Ogrodu Botanicznego (Koryciny) – nasi goście poznali właściwości i tajemnice ziół wykorzystywanych w kuchni dawnej i obecnie, ale też takich, które mają magiczne działanie; zwiedzili również suszarnie ziół, a w sklepiku Darów Natury kupili m.in. kawę żołędziową – tradycyjną polską kawę wpisaną na Listę Produktów Tradycyjnych.
W drodze powrotnej do Warszawy zwiedzili ekologiczne gospodarstwo „Za Brzozami”, którego właściciele od dwóch lat testują system RWS (Rolnictwo Wspieranie przez Społeczność) polegający na tym, że stała grupa odbiorców zakupuje warzywa i owoce „z góry”, otrzymując co tydzień świeże produkty z gospodarstwa, a dodatkowo każdy odbiorca musi chociaż raz w sezonie popracować na polu czy w ogrodzie jako wolontariusz.


Spotkanie zakończyła wspólna kolacja na Starym Mieście z „klasycznym” polskim daniem (w końcu projekt dotyczy „śladu kulinarnego”) kaszą gryczaną, zrazami i buraczkami. Wieczór umiliły ballady w wykonaniu kompozytora i poety Sławka Zygmunta.

Więcej na stronie www.foodprint.eu

 



VI spotkanie Foodprint.eu – Turcja

Turcja to kraina leżąca na styku Europy i Azji. Przypomina orientalną mieszankę dawnych tradycji i przenikających się kultur, gdzie co i rusz, ścierają się ze sobą wpływy starożytnego Bizancjum oraz Imperium Osmańskiego.

Dzisiaj z tych wielowiekowym tradycji wyrasta nowoczesne tureckie państwo, które swoją żywiołowością i przedsiębiorczością dogania najbardziej dynamicznie rozwijające się gospodarki świata.

Dzięki naszemu tureckiemu partnerowi – organizacji Troya Genç Çevre Derneği - mieliśmy możliwość zobaczyć, min: starożytną Troję, kosmopolityczny Istambuł, nadmorskie Assos oraz malutką, górską wioskę Gülpinar, gdzie skryły się kamienne pozostałości Świątyni Apollon Smintheus.
Równie duże wrażenie zrobiła na nas wizyta w tradycyjnym hamamie, w którym rozgrzany marmur w połączeniu z ciepłym basenem, ukoiły najbardziej zbolałe mięśnie i zmęczone ciała. I stanowiły przyjemny przerywnik w napiętym programie naszej tygodniowej wizyty w tym egzotycznym kraju.

Miłym uzupełnieniem naszego pobytu w Çanakkale była wizyta w tamtejszym departamencie Rolnictwa i Żywności, gdzie zapoznano nas z głównymi sektorami rolniczej produkcji kraju. Dowiedzieliśmy się, że Turcja jest dużym producentem, min: bananów, ryżu czy herbaty. Poznaliśmy także systemy certyfikacji pożywienia oraz rządowy plan rozpowszechnienia użycia paneli słonecznych przy nawadnianiu pól.

Nie zapomnimy też, że prócz oszałamiających zabytków i zapierających dech w piersiach widoków, Turcja zaoferowała nam mnogość pysznego i kolorowego jedzenia. Do dziś czujemy w ustach posmak ostrej, czerwonej papryki, spalonych słońcem pomidorów, słodkich jak miód moreli czy wielowarstwowej Baklawy. Do tego obowiązkowy Çay – czyli mocna, esencjonalna herbata pita w tradycyjnych szklaneczkach w kształcie tulipana.

Te wszystkie zapachy, smaki oraz wspomnienia stworzyły w nas kolejną kolorową mozaikę, dzięki której ten odległy kraj stał się jeszcze bliższy naszemu sercu.
Aż chce się zawołać po turecku: yakında görüşürüz! czyli do zobaczenia niebawem

 

Ostatnie spotkanie partnerstwa FOODPRINT.EU
czerwiec 2014 rok


Po raz siódmy i ostatni spotkali się partnerzy z 9 krajów Europy (Belgia, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Polska, Rumunia, Turcja) na międzynarodowym seminarium projektu Foodprint.eu. Tym razem program seminarium opracowali wspólnie partnerzy z Arte Via i z Teixeiro School.
Złota kukurydza była tematem spotkania w Portugalii – jedna z dawnych lokalnych odmian uprawiana na portugalskich polach, na których rolnicy siali wiele odmian, by niezależnie od warunków środowiskowych i pogody zebrać plony. Złota kukurydza jest dziś symbolem niezależności portugalskiego rolnika od koncernów i firm nasienniczych. Jest symbolem tradycyjnej portugalskiej wsi rozbrzmiewającej pieśniami Fado (uznanymi przez UNESCO za dziedzictwo kulturowe), wsi, której mieszkańcy pielęgnują tradycyjne tańce i tradycyjne pożywienie (zapiekanka z rybą, specjalną odmianą kapusty portugalskiej i młodymi ziemniakami). Portugalia jest kobietą – starszą, spracowaną, ale szczodrą i serdeczną, młodszą – pełną energii i zdecydowaną, by zasady ekorozwoju były wyznacznikiem rozwoju kraju.
Główny koordynator - szkoła Texeiro - opracował program wokół lokalnej odmiany papryczki Padron (należy jeść ostrożnie, bo co 100 sztuka jest bardzo ostra) i lokalnie produkowanego sera Tetilla, zaś jarmark Foodprint zorganizowany w więzieniu z udziałem więźniów-uczniów szkoły odbył się pod hasłem: „motywacyjna moc jedzenia”. Wszyscy uczestnicy odczuli moc tej motywacji: więźniowie-uczniowie przygotowali spektakl muzyczno-poetycki z tekstów i piosenek wypracowanych przez partnerstwo w ramach projektu, a partnerzy przywieźli ze sobą najbardziej tradycyjne potrawy i przysmaki, którymi częstowali więźniów-uczniów. Motywacyjną moc poczuli partnerzy również zwiedzając gospodarstwa rolne produkujące warzywa metodami ekologicznymi i szkołę w małej miejscowości, która prowadzi zajęcia z rolnictwa ekologicznego dla rolników i młodzieży. Niezwykłą motywację w szukaniu sensu życia pokazało małżeństwo, które przed paru laty zrezygnowało z wygodnego życia w mieście (i dobrze płatnej pracy w dużej firmie), przeniosło się na wieś i dziś uprawia pola, pieli warzywa w ogródku, zbiera jabłka w starym sadzie i hoduje rodzime rasy kóz, kur i świń.
Motywację do wdrażania ekorozwoju i do odchodzenia od konsumpcyjnych postaw przekazał w swoim wykładzie ekspert rolnictwa ekologicznego – mówiąc, że również w Hiszpanii coraz więcej mówi się o produktach ekologicznych i o lokalnym przetwórstwie, i że świadomość ekologiczna przeciętnego obywatela Hiszpanii jest coraz wyższa.
Są zatem szanse, że rosnące na stokach gór monokultury eukaliptusów, które zaburzyły równowagę biologiczną i zagrażają bioróżnorodności, będą ostatnimi posadzonymi plantacjami.

 

 

Więcej informacji na stronie www.foodprint.eu

 

  alt

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

 

 

Well already everyone be familiar with that cialis com free offer can be found with ease in the Internet. In exclusive on our website it is full of it. But you forget and constantly you ask.

 
Wybrane projekty
Kampanie
Aktywne Lokalnie
© 2010 Społeczny Instytut Ekologiczny, wykonanie: netsites.pl, projekt graficzny: SIE